Κυριακή, 22 Φεβρουαρίου 2009

Τι είναι και πώς λειτουργεί το νέο, αντικλεπτικό, ευρωπαϊκό σύστημα πληροφοριών EIS

Περίπου 500.000 αυτοκίνητα κλέβονται από τις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης κάθε χρόνο. Και οι ιδιοκτήτες τους δεν τα βρίσκουν ποτέ. Συνολικά κλέβονται 1.300.000 αυτοκίνητα τον χρόνο αλλά περίπου 800.000 επανακτώνται. Τα περισσότερα οχήματα «αφαιρούνται» από τις κατασκευάστριες χώρες (Γερμανία, Γαλλία, Ιταλία και Αγγλία). Αυτά είναι ελάχιστα μόνο από τα εξαιρετικού ενδιαφέροντος στοιχεία που περιέχονται σε έκθεση της Europol για τα «αυτοκινητικά εγκλήματα», ενώ αυτόν τον μήνα θα αρχίσει να λειτουργεί το νέο σύστημα πληροφοριών της Europol, το EIS. Οπως έγινε γνωστό, το σύστημα αυτό θα ενισχύσει όλες τις πληροφοριακές δραστηριότητές της. Συγκεκριμένα θα περιέχει πληροφορίες για πρόσωπα που έχουν καταδικαστεί ή είναι απλώς ύποπτα για διάφορα ποινικά αδικήματα, εγκληματικές δομές οργανώσεων κτλ. Ολα τα στοιχεία «θα αποθηκεύονται κατά δεδομένο τρόπο που θα περιλαμβάνει τη δημιουργία συνδέσεων μεταξύ όλων των σκαφών αντικειμένων». Βασικό πλεονέκτημα του συστήματος θα είναι η άμεση πρόσβασή του από τα κράτη-μέλη και από δεόντως εξουσιοδοτημένους αξιωματούχους της Europol. Αυτό σημαίνει ότι οι πληροφορίες που εισάγονται από ένα κράτος-μέλος είναι άμεσα προσβάσιμες και επανακτήσιμες από άλλα κράτη-μέλη και τη Europol. Το σύστημα θα έχει τη δυνατότητα να μεταφράζει τα δεδομένα σε καθεμιά από τις 11 επίσημες γλώσσες της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Στην έκθεση της Europol γίνεται εκτενής αναφορά στα μέτρα για την καταπολέμηση των εγκλημάτων αυτών, για on line πρόσβαση σε «βάσεις δεδομένων των κατασκευαστών», για προσδιορισμό της ταυτότητας των οχημάτων, για αυτοκίνητα που διαλύονται και για συνθήκες ελέγχου των οχημάτων. Επίσης για πρόσβαση σε συναγερμούς, για κλαπέντα οχήματα μέσω Διαδικτύου, για το ευρωπαϊκό σύστημα πληροφοριών, για τη συμφωνία εφαρμογής Σένγκεν κτλ. Κυρίως όμως κάνει λόγο για «κλοπή διά της βίας» (και με χρήση όπλων), όπως διαρρήξεις σπιτιών και καταστημάτων.
Αρχικώς στην έκθεση τονίζονται τα ακόλουθα:
* Το έγκλημα της κλοπής μεταφορικού μέσου έχει μεταβληθεί σημαντικά κατά τη διάρκεια των τελευταίων ετών. Η αρχικά διαδεδομένη «ακίνδυνη» βόλτα με οδήγηση χωρίς άδεια οδήγησε όλο και περισσότερο σε μια οργανωμένη και επικερδή διεθνώς ποινική δραστηριότητα.
* Η κλοπή αυτοκινήτου για εγκληματίες στο πεδίο του οργανωμένου εγκλήματος είναι μια πολύ επικερδής επιχείρηση με μικρό κίνδυνο. Αυτή η μορφή του εγκλήματος αυξάνεται σε όλον τον κόσμο.
* Τα κλαπέντα οχήματα πολύ γρήγορα μεταφέρονται λαθραία στο εξωτερικό. Οι εγκληματίες εκμεταλλεύονται το γεγονός ότι το κλαπέν αυτοκίνητο δεν έχει καταχωρισθεί ακόμη στο αστυνομικό σύστημα αναζήτησης οχημάτων. Ετσι οι έλεγχοι που διεξάγονται στα σύνορα είναι μάταιοι.
* Εξαιτίας του γεγονότος ότι πρακτικά δεν υπάρχουν συνοριακοί έλεγχοι εντός της Ευρωπαϊκής Ενωσης, είναι δυνατόν να οδηγήσει κάποιος το κλεμμένο αυτοκίνητο από τη Δυτική Πορτογαλία μέσω Ισπανίας, Γαλλίας, Βελγίου, Ολλανδίας και Γερμανίας στα σύνορα Γερμανίας - Πολωνίας χωρίς να ελεγχθεί καθόλου, ενώ με την κατάρρευση της πρώην Σοβιετικής Ενωσης δημιουργήθηκε μεγαλύτερη ελευθερία κίνησης σε όλα τα ανατολικά ευρωπαϊκά κράτη.
* Από το 1995 παρατηρείται συνεχής μείωση στις κλοπές οχημάτων στις χώρες της Ευρωπαϊκής Ενωσης που κατασκευάζουν αυτοκίνητα χάρη στην αναβάθμιση της αστυνομικής δραστηριότητας στο πεδίο των κλεμμένων οχημάτων, στα βελτιωμένα μέτρα ασφαλείας και προστασίας και στις αλλαγές που έγιναν σε συμβάσεις ασφάλισης. Επίσης εκδόθηκαν νομικές διατάξεις σύμφωνα με τις οποίες οι κατασκευαστές αυτοκινήτων δεσμεύονται να «εξοπλίζουν» όλα τα νέα οχήματα με «ακινητοποιητές».
* Οι εγκληματικές συμμορίες είναι τόσο οργανωμένες όσο και οι μεγάλες διεθνείς εταιρείες. Από τη στιγμή της κλοπής του αυτοκινήτου ορισμένα μέλη ειδικεύονται στην παραποίηση και παραγωγή εγγράφων καταχώρισης και ταυτότητας του οχήματος, ενώ άλλα σε υψηλό βαθμό εξειδικευμένα μέλη των συμμοριών παραποιούν ή αλλάζουν τον αριθμό πλαισίου, τον αριθμό παραγωγής κτλ. Οι «ταχυδρόμοι» που «προσλαμβάνονται» μεταφέρουν τα οχήματα από τη μία χώρα στην άλλη. Στο τέλος της «αλυσίδας» βρίσκονται οι παραλήπτες, οι οποίοι οργανώνουν την πώληση των αυτοκινήτων. Σε πολλές περιπτώσεις ανακαλύφθηκε ότι τα μέλη των συμμοριών ανήκαν σε διάφορες εθνικότητες και πως συχνά δεν γνώριζαν το ένα το άλλο.
* Οι τρόποι ενέργειας αναπτύσσονται και μεταβάλλονται όπως απαιτούν οι περιστάσεις. Μόλις πριν από λίγα χρόνια ήταν πολύ εύκολο για τους κλέφτες να διαρρήξουν παρκαρισμένα αυτοκίνητα, να τα βραχυκυκλώσουν και έπειτα να τα οδηγήσουν μακριά ή να κλέψουν το όχημα με ένα αντικλείδι. Σήμερα και η αποκατάσταση των διαγραμμένων αυτοκινήτων και η παροχή σε ένα όχημα διπλής ταυτότητας είναι ευρέως διαδεδομένοι τρόποι παραποίησης ενός οχήματος από τη στιγμή της κλοπής. Στο κλαπέν όχημα δίδεται η ταυτότητα ενός κατεστραμμένου αυτοκινήτου, περιλαμβανομένων των γνησίων εγγράφων καταχώρισης του οχήματος που ανήκουν σε αυτό. Η παροχή σε ένα αυτοκίνητο διπλής ταυτότητας είναι ένας τρόπος αλλαγής της ταυτότητάς του με τη χρησιμοποίηση των στοιχείων ενός κανονικά καταχωρισμένου αυτοκινήτου του ίδιου τύπου. Τα αντίστοιχα έγγραφα καταχώρισης του αυτοκινήτου είναι βεβαίως πλαστά. Εν τούτοις, αφ' ης στιγμής σχεδόν όλα τα οχήματα είναι εφοδιασμένα με εξελιγμένους «ακινητοποιητές», συναγερμούς κτλ., οι εγκληματίες στρέφονται σε άλλες μεθόδους που απαιτούν υψηλό επίπεδο εμπειρογνωμοσύνης.

ΜΕΘΟΔΟΙ Αρπαγή μετά βίας
Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις στις οποίες ο ίδιος ο ιδιοκτήτης του αυτοκινήτου είναι μέσα στο όχημα και υποβάλλεται σε βία (και με χρήση όπλων) προτού του το κλέψουν. Η «κλοπή διά της βίας» έχει πρόσφατα γίνει μια συχνά χρησιμοποιούμενη μέθοδος για την κλοπή αυτοκινήτων σε πολλές χώρες. Το πλεονέκτημα της κλοπής αυτοκινήτων διά της βίας για τους εγκληματίες είναι ότι καταφέρνουν να αποκτήσουν και το πρωτότυπο κλειδί και το όχημα ταυτόχρονα. Ετσι για τους εγκληματίες δεν είναι πλέον απαραίτητο να ξεπεράσουν τους σε υψηλό βαθμό εξελιγμένους «ακινητοποιητές». Αυτό το φαινόμενο κάνει ισχυρά αισθητή την παρουσία του στο Βέλγιο και λιγότερο στην Ολλανδία και στην Ισπανία καθώς και σε άλλα κράτη. Πρόσφατα αναφέρθηκαν περιπτώσεις διάρρηξης σπιτιών και διαμερισμάτων στις οποίες ο σκοπός του εγκληματία ήταν να βρει τα κλειδιά του αυτοκινήτου για να κλέψει το αυτοκίνητο που ήταν παρκαρισμένο στο γκαράζ ή στο πάρκινγκ. Επίσης μεγάλη είναι η αναλογία απατών για την είσπραξη των χρημάτων της ασφάλισης.
πηγη: tovima.gr

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου